Oman musiikin julkaisu ja markkinointi

Oman musiikin tekeminen ja julkaiseminen on tänä päivänä suhteellisen helppoa. Kun vielä 1980- ja 1990-luvulla äänitykseen tekemiseen piti useimmiten varata aika kalliista ammattitason äänitysstudiosta, pystyy nykyään käytännössä kuka tahansa luomaan kotonaan teknisesti täysin julkaisukelpoista musiikkia, kiitos tietokoneiden ja musiikkiohjelmistojen yleistymisen. Laadukkaan kotistudion voi nykyään rakentaa jopa alle 2 000 euron budjetilla.

Musiikin digitaalinen tallentaminen

Jos sinulla on oma biisi, jonka uskot kiinnostavan muitakin, voit aina lähestyä levy-yhtiöitä demon kanssa. Musiikin julkaiseminen on kuitenkin nykyään täysin mahdollista itse. Aivan ensimmäiseksi tarvitset laadukkaat studiotyökalut, kuten mikrofonin, esivahvistimen, USB-äänikortin ja tehokkaan tietokoneen. Omaa bändiä ja musiikkia voi myös markkinoida itse, ja tarjolla on monenlaisia tuotteita ja väyliä, joiden avulla se onnistuu.Riippuen siitä, minkälaista musiikkia teet – elektronista musiikkia, perinteistä rockia tai trubaduuri-laulelmia – pitää biisi joka tapauksessa harjoitella hyvin ja äänittää laadukkaasti. Erityisesti laulun virheettömyyteen pitää kiinnittää huomiota, sillä musiikinkuuntelijoista 90% kiinnittää huomiota lauluun ja biisin sanoihin. Voit tarjota biisiäsi myös jonkun toisen artistin esitettäväksi. Se on usein hyvä vaihtoehto, sillä artisteilla on myös omia markkinointiverkostojaan.

Digitaalinen promotointi

Sillä, että musiikkia on niin helppo nykyään julkaista, on ikävä kyllä myös varjopuoli: Musiikkia tehdään ja julkaistaan valtavasti. Voi olla vaikea saada omaa biisiään esille. Mutta aina kannattaa yrittää, ja aivan ensimmäiseksi pitää kappale saada tärkeimpiin striimauspalveluihin, joita tällä hetkellä ovat Spotify, Youtube ja iTunes. Youtubeen on näistä tällä hetkellä helpointa ladata musiikkia.Nykyään Spotify-palveluun on mahdollista luoda oma artistiprofiili, jolloin pääset lataamaan sinne myös omaa musiikkiasi. Edellä mainittujen palvelujen lisäksi myös Soundcloud ja suomalainen Mikseri.net ovat paikkoja, joissa voit esitellä omaa musiikkiasi. Kun biisi on saatu nettiin, on aika alkaa mainostaa sitä. Silloin otetaan tietysti käyttöön some: Facebook ja Twitter soveltuvat hyvin tähän tarkoitukseen.

Musiikin tuotemarkkinointi

Mikäli tuntuu siltä, että näkyvyyttä ei tule tarpeeksi internetissä, voit kokeilla panostaa myös muunlaiseen markkinointiin ja musiikkisi näkyvyyteen. Erilaiset mainostuotteet bändin tai artistin nimellä, logolla tai vaikka kappaleen lyriikoilla on hyvä tapa saada näkyvyyttä katukuvassa. Tuote voi olla vaikka kangaskassi, kynä tai avaimenperä. Myös julisteet toimivat informoivana välineenä, ja niitä voi käyttää esimerkiksi keikoista ilmoittamiseen.